Visionen om et fælles centralt fristed i Viborg
I perioden 2016-2019 udarbejdede Arkitektfirmaet AB Cedergreen en større "logistikanalyse"
af Viborgs midtby og området omkring Søndersø, som primært havde til formål, at finde må-
der, hvorpå man kunne få en langt større sammenhæng mellem gågadesystemet i byen og
søerne end det er tilfældet idag.
Udfordringen lå i en højdeforskel på ca. 22 meter og ikke mindst den stærkt trafikerede "in-
dre ringgade" i form af Lille Sct. Mikkelsgade, der effektivt afskærer midtbyen fra søen.
Dette er historien om, hvorledes en tanke voksede sig større og mulighederne pludselig
blev så indlysende, at dét, der startede som en logistikøvelse, nu også var blevet til en visi-
on om et folkeligt fristed på- og omkring Søndersø.
En vision, som opnåede at få officiel støtte og opbakning fra ikke mindre end 55 virksomhe-
der i Viborg kommune herunder også fra den øverste ledelse i Grundfos.
"Vi VIL noget med vores by..."
Det handler om trivsel og at mennesker kan mødes
Eksempler på hvilke tilbud området blandt andet forventes at byde på.
Moleområdet på Viborgs Langelinie skal være det naturlige mødested, hvor mennesker til-
bringer et par timer i selvskab med hinanden på tværs af alder og social status.
Området tænkes som det naturlige udgangspunkt inden- eller den hyggelige afslutning på
en vel overstået shoppingtur i bymidten, 22 meter højere oppe.
PDF-download (plantegning m/tekst)
PDF-download (formålsbeskrivelse)
Gratis adgang til søen for den brede befolkning
En af de ubetinget vigtigste aspekter i projektet er, at det skal være gratis for folk at ophol-
de sig på det nye areal på- og ved søen.
Det skal være det naturlige mødested uanset om man er er der i arbejdsmæssig sam-
menhæng eller om man skal tilbringe tilbringe nogle timer i selskab med familien eller
gode venner. Det handler om at få folk og ikke mindst turisterne til at stoppe op og bare
"være"...
Oven i dette skal området kunne byde på mad og drikke til de besøgende samt kulturelle
tilbud - ligesom det skal være muligt at leje og købe udstyr som har relation til området og
aktiviteterne på- og ved søen.
Ny kulturhistorisk trekant med kirkerne i fokus
Den større sammenhæng mellem søen og midtbyen var én af hovedmålene med projekt-
et. Denne øvelse lykkedes først rigtigt, da området omkring vores smukke gamle Sorte-
brødre kirke blev integreret i planerne. Løsningen definerede en helt ny kulturhistorisk tre-
kant med Domkirken, Nytorv og et nyt Sortebrødre handelstorv som hjørnebastionerne.
PDF-download (billeder & kort)
Logistikanalyse → offentlig arkitektkonkurrence
Hele konceptet omkring Viborgs Langelinie er som tidligere nævnt en stor logistikanalyse,
som udstikker rammerne for en bebyggelse på- og ved søen samt andre tiltag, der har til
formål at binde de enkelte dele af byen sammen.
PDF-download (s991) PDF-download (s992)
PDF-download (s993) PDF-download (s994)
Der er angivet et antal nye bygninger i det materiale som du ser hér på hjemmesiden og i
det projektmateriale, som er udleveret til byrådspolitikere m.fl. Disse bygninger er ikke et
udtryk for en endelig udformning - ej heller farvesætningen af disse. De er alene taget
med for at illustrere de overordnede principper for disponeringen af bebyggelsen.
Viborgs skyline set fra området ved Asmild Kirke.
Det har været helt afgørende at man kan kigge igennem bebyggelsen inde fra breden af
søen. Afstanden mellem punkthusene på moleområdet er derfor en ret væsentlig faktor,
således at en del af udsigten og dybdeperspektivet bevares!
Den nye bebyggelse på søen vil danne en ny og meget markant "skyline",
hvor det visuelle udtryk er utroligt vigtigt.
Langelinie-bebyggelsen skal ikke kun spille op mod de smukke sø-omgivelser men og-
så Domkirken og Sortebrødre Kirke. Defor vil en offentligt udbudt arkitektkonkurrence væ-
re helt essentiel i det videre forløb!
Målet skal være en harmonisk og frem for alt visuel "lettere" skyline. En ny skyline, som vil
have den sidegevinst, at den vil kunne dække for den ekstremt korpulente og massive be-
byggelse som Regionshospitalet og de omkringliggende bygninger udgør.
700 nye P-pladser tæt på søen og domkirken
Det handler ganske enkelt om at folk let kan komme af med deres bil tæt på bymidten og
helst i forbindelse med én af indfaldsvejene til seværdighederne i byen. Målet er identisk
med det slogan, som Fakta har brugt i deres reklamer i mange år:
"Vi vil så gerne have at du bliver lidt længere..."
Viborgs Langelinie skal være trækplastret som gør, at folk parkerer bilen i ét af de 2 på-
tænkte parkeringsanlæg tæt på søen og Viborg Domkirke med tilsammen over 700 par-
keringspladser. Adgang/kørsel til disse sker direkte fra Lille Sct. Mikkelsgade og Gam-
mel Århusvej uden af dette resulterer i væsentlige omlægninger i vejforløb eller "flaske-
halse" tæt på andre trafikale knudepunkter.
Har vi først fået folk ud af bilen, så gælder det om at de har så mange tilbud som muligt at
vælge igennem, så de ikke forlader området igen. Dermed skal forbindelsen til bymidten
også være intuitivt udformet og let/bekvem at bruge, så gågaderne kommer til at indgå
som en naturlig del når man er i området.
Viborg som Danmarks nye innovative kraftcenter
70% af de producerende virksomheder ligger i Jylland. Et kraftcenter for viden og innova-
tion helt centralt i hjertet af "Produktionsdanmark" (læs: Jylland) vil give rigtigt god mening.
I særdeleshed, hvis det sker med udgangspunkt i én af Danmarks største produktionsvirk-
somheder som allerede er beliggende i Viborg Kommune.
Et af delscenarierne i projektet om Viborgs Langelinie omhandler netop sådant et kraft-
center foruden et nyt Team Danmark center. Læs mere herom ved at klikke på nedenstå-
ende link:
PDF-download (Team Danmark)
PDF-download (Innovativt kraftcenter)
Koncerter og elitesport på søen
Skanderborg har i lang tid markedsført sig med "koncerter under bøgen". Én af tankerne
med den lille cirkulære havn/mole, som også fremgår af Viborgs Langelinie-logoet er, at
denne kan overdækkes og på den måde danne scene- og publikumsområde.
Viborg vil på denne måde kunne markedsføre sig med f.eks. årlige tilbagevendende;
"koncerter PÅ søen".
Det er vigtigt, at der løbende er aktiviteter på- og ved søen, da det er dét, som trækker folk
til. Der skal ganske enkelt være noget at kigge på! Hele tiden! Vi skal adsprede dem, så de glemmer tiden og bliver meget længere end de ellers ville have gjort.
Et elitesportcenter med fokus på bl.a. vandsport beliggende i tilknytning til Viborgs Lange-
linie vil helt automatisk kunne give tilskuerne noget at se på. Se ovenstående Team Dan-
mark link.
Rørskoven er en essentiel del af oplevelsen ved søen
En del af oplevelsen ved at færdes langs søen er bl.a. rørskoven og det fugleliv, som findes
dér. Netop dette indslag af "natur" vil tilføre en utroligt stor værdi til Langelinieområdet, som
en naturlig adskillelse mellem søbreden/stien og det nye moleområde ude i søen..
Rørskov, Søndersø
Ud over at bevare et vigtigt levested for dyrelivet, udgør rørskoven et massivt stemningsele-
ment for området, som man på ingen måde kan genskabe kunstigt.
Financiering baseret på "Robin Hood-princippet"
Alle disse tiltag og tilbud koster rigtigt mange penge! Missionen er at gøre området så at-
traktivt - ikke kun for borgere og turister - men også for større virksomheder og investorer,
at vi kan trække kapital til byggeriet og byen. Dette vil ikke mindst skabe nye arbejdsplads-
er i Viborg - både på den korte og lange bane!.
Det er tanken at tilbyde få men pengestærke enkeltpersoner og virksomheder en helt unik
placering i den nye bebyggelse på søen, for på den måde at financiere, at den brede be-
folkning kan benytte området gratis.
Samtidigt forventes projektet at kunne blive interessant i investeringsmæssig sammen-
hæng for pensionskasser m.fl. Vi skal med andre ord have folk udefra til at investere i vo-
res by!
|
Artikel om projektets baggrund
Jyllands-Posten har valgt at dykke ned i projektet om
Viborgs Langelinie.
Artiklen fortæller bl.a. om årsagen til det omfattende
projekt og ikke mindst reaktionerne fra politikere mm.
Netavisen går i dybden og interviewer bl.a. Viborgs tid-
ligere borgmester Torsten Nielsen og den nuværende
borgmester Ulrik Wilbek, som kommenterer de fore-
slåede tiltag sammen med direktøren for Business Vi-
borg Henrik Hansen.
LINK: Jyllands-Posten/nyhedsbrev
LINK: Jyllands-posten/artikel (PDF/fuldt indhold)
OBS: Jyllandsposten/JP Viborg har nu givet tilladelse
til at artiklen han læses i sit fulde omfang ved at klikke
på ovenstående link og download en PDF-udgave af
denne.
Et bredt fundament
Projektet er blevet præsenteret mere end 120 gange til
et bredt udvalg af lokale "meningsdannere", kommun-
ale embedsmænd samt byråds- og folketingsmedlem-
mer i Viborg og Bjerringbro.
Formålet med dette har været at se, hvorledes projekt-
et blev modtaget af den brede befolkning samt indsam-
le div. input og gode idéer undervejs, der kunne gøre
projektet endnu mere attraktivt for viborgenserne.
Dialogen har også haft til formål, at tilrette projektet og
file de værste "knaster" af, hvis det måtte være behov
for dette.
14 af de viborggensere, som fik præsenteret planerne
for Viborgs Langelinie, tilmeldte sig projektets arbejds-
gruppe/advisory board.
Igennem hele forløbet agerede formand for Viborgegn-
ens Erhvervsråd Viggo Hansen "wing-man" og spar-
ringspartner sammen med Niels Ole Pedersen/Sani
Events i forhold til strategien og hvem, der indlednings-
vis skulle delagtiggøres i projektet.
En stor del af medlemmerne i Viborg Byråd har, ud over
den personlig præsentation, fået projektet i en trykt ud-
gave, hvor indholdet i store træk svarer til det materiale
du finder hér på hjemmesiden.
En samlet fortegnelse over de personer, der er blevet
præsenteret for projektet og tankerne bag kan down-
loades med linket nedenfor.
PDF-download (hvem har set planerne)
55 virksomheder støtter projektet
Der er stor velvilje til "Viborgs Langelinie", idet 55 af Vi-
borg kommunes ledende virksomheder officielt bakker
op om projektet og samtidigt opfordrer politikerne til at
bringe det nærmere en realisering.
PDF-download (55 virksomheder)
Facebook og markedsføring
Det var et bevidst valg, at projektet i første omgang ikke
skulle deles med offentligheden i dets fulde omfang -
bortset fra de mennesker, som blev inviteret til en per-
sonlig præsentation af visionen om Viborgs Langelinie.
"Nu hæver vi barren yderligere"
"Direkte adgang til søerne fra bymidten i Viborg?! Fint nok -
men hvorfor stoppe hér, når vi samtidigt kan skabe en mar-
kant større sammenhæng i den kulturelle og historiske del
af Viborg?"
"Det er tiltag der vel at mærke bygger videre på succes´en
omkring Nytorv og Viborg Kommunes ambitiøse planer for
Domkirkeområdet..."
Facebook-teaser 09.03.2018
Dette blev gjort for at projektet kunne få et politisk fod-
fæste og for at Viborg Kommune og politikerne havde
mulighed for at gøre det til deres "eget" i forhold til om-
verdenen.
"Vi håber på at kunne opbygge noget STORT i Viborg, mens
vejen dertil er baseret på de SMÅ skridts politik!"
"Dine bidrag i form af en "synes godt om", "del" og "følg" er
rigtigt vigtige brikker i spillet om at bringe os i mål!"
"Vi VIL noget med vores by!"
Facebook-teaser 10.03.2018
Strategien blev dog noget udfordret af kommunalvalg-
et i 2017. Af denne årsag blev begrebet "Viborgs Lan-
gelinie" lanceret på Facebook via et antal "teasere",
for på den måde at skabe en bevidsthed om navnet og
hovedelementerne. Projektets fysiske udformning og
rammerne herfor blev der dog ikke løftet sløret for.
"Udforsk byen - intuitivt!"
"Strategiske knudepunkter vil binde byen sammen som perler
på en snor. Domkirken, Borgvold, Viborgs Langelinie, Bane-
byen, sØnæs og et par andre overraskelser vil blive en natur-
lig del af denne "perlekæde"."
"Nå, ja... og så er der lige 700 nye parkeringspladser, hvis vi
skal tage nogle af de praktiske tiltag med..."
"Vi VIL noget med vores by!"
Facebook-teaser 11.03.2018
Det blev vurderet, at projektet på denne måde ville ha-
ve større chance for at overleve, såfremt det måtte bli-
ve "slagtet" i den politiske proces omkring kommunal-
valget og den efterfølgende konstituering af byrådet i
foråret 2018.
"Innovativt kraftcenter"
"70% af Danmarks industriproduktion ligger i Jylland. Hvorfor
skal de administrative og innovative hovedsæder ligge 300
km derfra?"
"Flere af vores store virksomheder kigger i øjeblikket væk fra
Viborg Kommune når det handler om at finde kompetencer og
innovation."
"Visionen om Viborgs Langelinie indeholder et delscenarie,
der sigter på at gøre Viborg til et fremtidigt innovativt kraft-
center - i hjertet af Produktionsdanmark."
"Vi VIL noget med vores by!"
Facebook-teaser 12.03.2018
Den tidligere borgmester Torsten Nielsen var ret posi-
tivt indstillet over for Viborgs Langelinie og ikke mindst
tiltagene i den gamle kulturhistoriske del af Viborg.
"Det skal vi bare ha´!"
Citat: Borgmester Torsten Nielsen
"Den smukke - men ofte mennesketomme - Borgvold vil få en
helt ny funktion, hvor den vil blive ét af Viborgs centrale knu-
depunkter."
"Vigtigst af alt er, at publikum vil få direkte adgang til den fine
gamle park UDEN først at skulle rundt om golfhotellet og over
Randersvej/Hans Tausens Allé."
"Viborg Kommune tager i disse dage stilling til projektet."
"Bakker politikerne op om, at vi må arbejdes videre hen mod
en realisering af Viborgs Langelinie, er vi et meget STORT
skridt nærmere Viborgs nye mødested PÅ søen!!!"
DU kan være med til at gøre Viborgs Langelinie til virkelig-
hed. Første skridt er ved at ”synes godt om”, ”kommentér”
eller ”del” denne post.
Vi VIL noget med vores by!
Facebook-teaser 14.03.2018
Han satte på den baggrund Viborg Kommunes kultur-
direktør Lars Stentoft til at udarbejde tiltag sammen
med Arkitektfirmaet AB Cedergreen, som havde til for-
mål, at få potentielle investorer i tale med henblik på
en realisering af projektet.
”Nu skal det være SLUT med kraftanstrengelserne!”
”Prøv at forestille dig, hvilken BEFRIELSE det vil være for bl.a.
kørestolsbrugerne, hvis bymidten og søerne er ”niveaufrit” for-
bundet.”
”22 meters højdeforskel er meget charmerende, når fysikken
ikke driller. Er du derimod bundet til en kørestol eller er dår-
ligt gående, er det i stedet en meget STOR udfordring, som
dagligt begrænser din færden i Viborg!”
”Fysikken skal IKKE være afgørende for om du kan opleve
HELE vores by – uanset om du er turist eller om du er borg-
er i Viborg.”
”Niveauforskellen mellem søerne og bymidten udlignes med
en stor offentlig elevator, hvor der naturligvis er plads til at du
også kan tage din cykel med.”
”Det bliver ikke kun lettere at være kørestolsbruger. Vi andre
får også markant lettere ”veje” ned til søerne.”
Vi VIL noget med vores by!
Facebook-teaser 15.03.2018
Den nytiltrådte ledelse på rådhuset var dog noget mere
tilbageholdende i sin begejstring for konceptet omkring
Viborgs Langelinie, da den havde konstituertet sig i for-
året 2018.
Facebook-kampagnen skulle derfor vise sig at være et
ret vigtigt skridt, for at Viborgs Langelinie-projektet ikke
skulle ende med at blive tabt på gulvet.
Forslag til markedsføring af Viborg som Danmarks knudepunkt
mht. kulturhistorie, industri & innovation og naturoplevelser mm.
PDF-download
|